23.2.11

DUNIA KIAMAT PADA 21.12.2012

Kiamat satu hari dimana berlaku keadaan harubiru alam yang sukar digambar kegerunan manusia dalam menghadapi kematian nya segala kehidupan. Ia tetap akan berlaku sebelum manusia dibangkitkan semula untuk menrima penghakiman yang menjurus keneraka atau syurga. Perjalanan manusia dari alam sulbi ayah,  alam di dalam rahim, alam dunia,alam barzah dan alam selepas kiamat( alam mhsyar).


Ketakutan menghadapi kiamat menjadi satu ledakkan soalan “Bila Kiamat Akan Berlaku?”Lebih menakutkan kepada mereka yang yakin akan berlaku pada 21.12.2012  Sudah hampir!


Kenapa pada tarikh itu?
Tarikh ini yang berdasarkan kepada tarikh terakhir kalender puak Maya .Mereka percaya selepas tarikh itu bumi akan berakhir apabila kalender Maya itu bermula kembali ke awal nya. Puak Myan ini dikenali sebagai mereka yang mahir dengan matematik dan kajian semesta. Ada maklumat merekalah yang menghitung jarak kitaran orbit bulan ialah 329.53020  hari yang berjulat 34 saat sahaja dari kiraan moden. Pada tarikh itu dengan ada sokongan dari berbagai kemungkin yang lain. Kepercayaan Kristian , Cina dan Hindu turut menyumbang. Ada juga percaya kepada ribut matahari yang akan menghamburkan tenaga begitu rupa, yang boleh memberi kesan kepada stalite dan grid tenaga di bumi  akan berlaku pada 2012.

Pada tarikh itu juga dikatakan satu cubaan saintis eropah dalam kajian penembakkan atom di “particle accelerator”akan dilakukan disebuah tunnel sejauh 27km. Ini menghasilkan mini black hole yang membawa kemusnahan. Ahli geologist jua percaya  Gunung Yellow Stone di US akan meletup setelah memendam selama 650,000 tahun. Ia menyebabkan musim dingin selama 15,000 tahun akibat udara diselubungi abunya dan menahan cahaya mentari akan meletus. Para ahli physicists di Universiti Berekly dengan kadar kiraan 99% percaya dengan hasil kiraan mereka terhadap bumi. Begitu juga masalah perubahan kekuatan dan kedudukkan medan magnet di kutubnya akan  menjadi sebab UV didedahkan ke muka bimi turut diperkatakan.


Sebenarnya banyak kepercayaan dan yang berbaur keterangan saintifik menjadi tarikh tersebut sebagai tarikh Kiamat mereka. Bagi orang Islam sememangnya kita adalah umat di akhir zaman. Dunia juga telah diibaratkan seperti orang tua yang bongkok. Tanda-tanda kiamat juga semakin banyak. Tetapi bukan pada tarikh itu.


Sebagai nota:


Para ahli mentertawakan  hal ini. “Ramalan2 itu benar2 tidak berasa sama sekali, apalagi di kaitkan dengan kebudayaan Maya yang kita kenal,” kata Stephen Houston, profesor antropologi di Brown University seorang yang mahir membaca  tulisan hieroglif Maya. “ bangsa maya tidak pernah menyebut2 hal ini.” katanya lagi. Bangsa maya melihat bahawa tanggal tersebut adalah tanggal kalender mereka semata dimana tanggal akan berulang kembali tanpa apa apa berlaku”. “Ini hanyalah bayang sahaja.”

No comments:

Post a Comment

www.myatiq.blogspot.com