23.2.11

Lelaki Bermadu: bukan 2..bukan 3, Tapi 39

Seorang dari India Ziona Chana 67, di Mizoram( berhampiran sempadan Mymar dan Bangladesh; mempunyai 39 isteri 94 anak dan 33 cucu. Kesemuanya tinggal di 4 rumah bertingkat dengan 100 bilik. Ia menganggap diri nya adalah bertuah. Kesemua isteri dan keluarganya itu hidup secara mengamalkan disiplin ketenteraan dengan diketuai oleh isteri pertamanya Zathiangi 69,yang dikawini semasa ia berumur 17 mengepalai kerja-kerja membersih, membasuh dan menyediakan makanan. Menu harian diperlukan untuk menjamu makan terdiri dari 30 ekor ayam, 132ib buah tomato yang dimasak bersama 220ib beras .
Menurut Ziona ada kemuncaknya ia mengawini 10 wanita setahun. Semua isterinya adalah bertukang kayu, menternak babi, bendang padi dan sayor2an. Mereka tidak mengharap kepada bantuan kerajaan. Keluarga itu dikenali sebagaib"The Chhuanthar Run” yang bermaksud ' rumah bagi generasi baru.’ Di dalam keluarganya ia di gelar sebagai “Ka pa” yang membawa maksud bapa.
Peraturan dan giliran dibuatnya secara yang mana muda ditempatkan dekat dan sama tingkat dengan bilik mewahnya manakala yang lainnya yang lebih tua serta keluarganya yang lain jauh dari kedudukanya tersebut daripada 99 bilik lain itu. Sepanjang hari ia menyukai kalau 7atau 8 orang isterinya ada bersamanya.
Seorang isterinya bernama Rinkmini berkata “dia dan yang lain menganggap Ziona sangat penting didalam rumah itu, dia juga mengakui lelaki itu paling handsome dalam perkampungan itu dimana18 tahun dulu ia dilamar melalui surat ketika ia berjalan-jalan di kampong.
Bagi cana ia tidak ada hati untuk meneruskan menambah isteri-isterinya lagi. Namun itulah kehendak tuhan. Di percaya dia adalah orang paling berkeluarga di dunia. Cahallian Chana membenarkan Ziona berkawin seramai mungkin begitu kata datuk kepada anak-anaknya. 
Anak tertuanya Parlina 50, ingin mengikut bapanya yang beristeri banyak. Dengan mengawini wanita miskin dan biasa ia akan menjadi contoh sebagai seorang lelaki bukan sahaja di rumah tetapi juga pada kampungnya yang mempunyai anggaran 4ooo penduduk itu. Datoknya merupakan orang yang datang dan membuka penempatan disini dan diikuti oleh ayahnya yang mengetuai perkumpulan Kristian yang membenarkan poligami. Gembira dengan bilangan yang banyak itu ia merasakan kehidupannya selamat dan akan mengikuti tradisi keluarganya, kini  juga memiliki 7 isteri. Melihat kepayahan bapanya terdetik ia mahu berhenti kahwin tetapi itu adalah kehendak tuhan. Setakat ini ia ada 2 isteri dan 13 anak.
koleksi gambar





2 comments:

  1. aq ader hati gak hehe..4 pon p.ramlee kata kadang2! pompoan sah bengang

    ReplyDelete

www.myatiq.blogspot.com