10.2.11

Penyembelihan Kejam ??

Penyembelihan dari orang Islam, (Yahudi dan Nasrani) yang waras kepada haiwan-haiwan seperti ayam/itek, kambing/lembu dan lainnya adalah harus dimakan.Sahnya penyembelihan tersebut bila dilakukan oleh ahli kitab berserta niat sembelihan keatas Allah.Memastikan urat  pernafasan serta urat kerongkong terputus.Penggunaan peralatan tajam bukan organik. Bertindak tidak dilakukan berulang-ulang dan sipenyembelih bukan didalam berihram haji/umrah.
Islam mengajar umatnya beradap pada diri dan memakan haiwan-haiwan yang sesuai. Tidak dibenarkan memakan  omnivor tambah lagi carnivor, haiwan dua alam, memudaratkan dan yang dianggap jelik. Proses penyembelihan amatlah mudah samada dalam keadaan selesa atau tidak.Dan ada sunat2 yang boleh diamalkan seperti mulakan dengan Bismillah..,mengarah kiblat, selawat, membaringkan dirusuk kanan dan sebagainya. Harus memakan tumbuhan, haiwan serta air dan menghirup udara bersih supaya kita meneruskan kehidupan dengan boleh beribadat dan seterusnya menjadi khalifah diberbagai platform. Amanah yang Allah serahkan kepada sesiapapun bagi mereka yang beriman. Proses penyembelihan amatlah penting. Mengambil nyawa makhluk biarlah yang sah dan dihormati sumbanganya. Ringkasan ini di ambil dari  dari panduan  ini

Pendapat menyatakan kaedah saintifik dapat membuktikan penyembelihan yang mengikut garis Islam ini adalah terbaik,bersih pada kesihatan.Namun ada pendapat anak-anak moden bukan Islam yang menyatakan penyembelihan untuk mendapatkan status halal merupakan satu penyeksaan kepada haiwan tersebut. Sebagai orang Islam ,menyarankan pihak berkuasa dapat memahamkan dan membuat beberapa model penyembelihan oleh kilang-kilang bagi menyelami pendapat tersebut. Nak menyalahkan, mereka ada tanggapan sendiri.Percaya dengan Islam adalah agama yang sesuai disepanjang zaman adalah tanggappan yang sempurna.

No comments:

Post a Comment

www.myatiq.blogspot.com