5.2.11

SIAPA MONA LISA

Potret Monalisa merupakan salah satu dari 10 buah lukisan yang ajaib di dunia.Ia dilukis oleh Pelukis Leonardo da Vinci selama 4 tahun bermula dari tahun 1503.Ia menggambarkan isteri seorang saudagar sutra Francesco del Giocondo dari Florentine; Lisa Gherardini. Memperlihatkan lukisan seorang yang sedang melihat keluar dengan satu  "enigmatic smile"
Lukisan ini sekarang tergantung di Louvre Paris dan dimiliki oleh kerajaan Peranchis.Jom!
Penggunakan teknik di ketahui ramai ia itu Sfumato yang mengandungi 30 lapisan yang setiap satunya berukuran 40 mikrometer.Ini menghasilkan ilusi kedalaman dan bayangan hasil dari outlines dan kontournya.Analisa alatan canggih mejelaskan pelukisnya menggunakan mangan oksida untuk memberikan efek bayang-bayang pada lukisan tersebut.Tidak pada lain-lain nukilanya menggunakan tembaga.Kaedah inilah yang menyebabkan senyuman Mona Lisa begitu mistri.


Beberapa andaian terhadap Mona Lisa.


Ahli sejarah Itali Carlo Glori misteri wanita itu ialah Bianca Sforza, anak perempuan kepada seorang bangsawan di Bobbio yakni Ludovico il Moro. Ini dibuktikan melalui huruf singkatan Bianca "S" dan "G" pada mata lukisan. Begitu juga angka 72 di jambatan itu merujuk jambatan yang melintasi sungai Trebbia di Bobbio Utara Itali.Ingatan itu dibawanya ke Perancis.


Ahli sejarawan Itali, Silvano Vinceti yakin lukisan itu ilham pelukis kepada Gian Giacomo Caprotti.Ia menjadi asisten berdekad lama dipercayai bagai seorang anak dan rakan yang irat.Beberapa lukisan da Vinci menunjukkan kemiripan pada hidung dan mulut menunjukkan GG Caprotti sering menjadi model kesukaaannya.Ini membawa da Vinci adalah gulongan "gay".

LAGI Misteri Mona Lisa


Soalan siapakah dia yang dilukis oleh Leonardo da Vinci?
Adakah benar ia adalah potret Gherardini yang dilukis di abad 16 itu.


Dr. Armin  telah menemukan satu catatan di tepi buku oleh pemiliknya yang dibuat pada oktober 1503. Ini menyetakan dan membuktikan potret itu adalah Lisa del Giocondo. Itu yang diperkatakan oleh Ahli Perpustakaan Universiti Heidelberg.


Catatan pejabat Florentina,  Agostino Vespucci  adalah seorang kenalan Leonardo yang dinyatakan dalam sebuah koleksi surat Ciceco. Dalam catatan itu membandingan antara Leodardo dengan seorang lagi seniman Yunandi Apelles. Catatan itu menceritakan Leonardo sedang menyiapkan tiga buah lukisan yang salah satunya ialah  potret Lisa de Giocondo. Menurut urutan tahun, catatan itu merupakan jumpaan penting yang berkaitan dengan potret tersebut. Ini menjadi bukti dan tiada alasan lain untuk nama perempuan yang di lukis itu selain dari Giocondo menurut seorang ahli sejarah dari Universiti Leipzig. Lisa Gherardini adalah di catatan oleh Giorgio Vasari kakitanga pejabat Itali pada 1550. Setelah menghampiri 50 tahun dan ia diragukan.


Benarkah? Lukisan potret terkenal dengan nama Mona Lisa  masih ujud dan  tergantung di Mesium Louvre Paris.Ia juga terkenal dengan sebutan La Giocondo yang bermakna ‘perempuan yang gembira'-bahasa Itali
Jika dah berminat:
Diatas pengunjung sedang melihat gambar Mona Lisa di Shenyang China. Tetapi monalisa ini di buat dari 100,000 karat barang perhiasan emas, permata  dan sebagainya. Seorang pengumpul barang perhiasan, terpaksa menunggu selama hampir 30 tahun untuk mengumpulkan material nya dan mengambil masa selama 5 tahun menyudahkan hasil seni itu.

No comments:

Post a Comment

www.myatiq.blogspot.com