16.2.11

Anda Takut Di Makan Naga?

Secara umum naga merupakan satu jenis speceis berbentuk ular besar (reptilia) dan berunsur mitos dimana ianya berkuasa dan mempunyai tenaga kesaktian.
Bagi orang eropah ia di perkatakan duduk dibawah tanah dan bersifat membawa kejahatan. Ia berasal dari perkataan yunani (Draco/Dragon); mempunyai tangan dan kaki serta bersayap dan mampu menyemburkan api. Masyakat cina, Jepun dan Asia mensifatkan ia makhlok yang bersifat baik .Di Malaysia dan alam Melayu ,perkataan  "naga"  dari asal perkataan India.
Banyak budaya-budaya masyarakat menjadikan naga sebagai kepercayaan/lagenda nya dan ada juga dijadikan ritual mistik.
Asia : Ia di sebut sebagai Cina-Long Jepun-Ryu Vietnam-Rong  Korea-Yong/Yo/Kyo India Selatan-Vyalee:dengan bentuk saperti ular dengan 4 kaki berku.
Siberian : disebut Yilbegan
Germanic dan Scandinavian : disebut Lindworm, berbentuk ular besar yang berkaki dua.
Wales : disebutY Ddraig Goch, naga merah yang tertera pada bendera negeri itu.
Hungarian : disebut Zomok, berbentuk ular yang tinggal dalam paya dan sering memangsa khinzir atau biri-biri. Sárkánykígyó, berbentuk ular berkepak. Sárkány, naga berbentuk manusia yang memiliki banyak kepala.
Slavic : disebut Zmey, Zmiy dan Zmaj , menyerupai naga Eropa tetapi memiliki banyak kepala , dapat menyemburkan api.
Romanian : disebut Balaur, memiliki sirip, berukuran besar dan berkepala banyak. 
  • Chuvash : disebut Vere Celen , Amerika- Meso-amerika : disebut Amphitere , Inca : disebut Amaru , Brazil: dikenali seagai Boi-tata.

Benar kah akan keujudan naga ini di dunia. Para pengkaji lebih menyakini  timbulnya lagenda naga ini mungkin hasil jumpaan fossil yang bertaburan di muka bumi ini.Keujudannya mungkin ditenggelami oleh lagenda itu sendiri.


Keyakinan ujudnya naga seringkali diperkatakan . Terbaru ianya ditemukan 2 ekor sedang menyusuri   Sg.Mahakam di
Kutai Barat. Menurut berita itu ia sepanjang 40 meter, berkaki, salah seokornya bertanduk. Apa yang utama tidak mengancam sesiapa ketika itu. Untuk selanjutnya silakan ke sumber jumpaan aku   Terjumpa Naga di Kutai Barat.

    No comments:

    Post a Comment

    www.myatiq.blogspot.com