18.2.11

DUKUMEN PERTAMA ORANG EROPAH PEMAKAN MANUSIA

Di satu lapangan arkeologi Atapuerca (telah menjadi Warisan Dunia UNESCO) di Sepanyol Utara dijumpai semasa kerja membuat jalan keretapi pada abad 19. Kerja penggalian 1978, 1984 dan 1992 menemukan kumpulan tulang-tulang manusia bercampur aduk dengan tulang haiwan buruan seperti kuda,rusa dan tulang buruan lain. Bersemadi dalam gua yang telah runtuh.
Beberapa kesimpulan menunjukkan orang prasejarah ini adalah mengamalkan karnibalisma.Mereka membunuh dan memakan musuh-musuh mereka terutama kanak-kanak dan remaja, kerana para penyelidik menjumpai 11 tulang terdiri dari manusia berumur muda.
Pendukumenan ini menjadikan yang pertama dilakukan kepada karnibalisma manusia eropah.



Ia berlaku 800,000 tahun dahulu. Tulang-tulang manusia eropah ini dikenal sebagai Homo Antecessor yang hidup sebelum  manusia Neanderthals dan Homo Sapiens. Manusia ini dikatakan sampai kesitu dari Afrika menempoh Timur Tengah ke Itali Utara. Di Atapuerca mereka menjadikan tempat kediaman kerana disitu ada pertemuan dua sungai dengan iklim berfuna dan flora.

Sebuah gua bernama gua Gough di daerah bergunung  Somerset Britain, menjadi sebuah tempat dimana ditemukan  tulang-tulang manuusia berumur 14,700 tahun . Walaupun telah 20 tahun ditemukan, penggunaan teknologi mikroskop telah membawa saintis-saintis berpendapat  tengkorak otu digunakan sebagai bekas minuman dan dagingnya dijadikan makanan.

    2 comments:

    1. aku heran cemana diorang itu mangsa ke tak.. sebab semua yg jumpa, tulang gak..

      ReplyDelete
    2. yer x yer..takkan tulang leh cakap ?nama pon andai2 jer macam tengok asap ler..kata terbakar ler..kata kena petir le...rupanya ubayt nyamok hehe..camtu lah agaknya..agaknya depa memburu campak je tulang satu tempat..termasuk kalau dia orang makan manusia.

      ReplyDelete

    www.myatiq.blogspot.com