28.3.11

Mata bukan Satu Mainan. Jangan bermain mata!!



Dua biji mata manusia merupakan satu alat, membolehkan kita melihat dan menganggarkan letak kedudukan sesuatu benda.Secara faktanya mata memerlukan cahaya nampak untuk membolihkan ia berfungsi secara  automasi untuk kerja mempertajamkan pengelihatan diberbagai jarak  dan mengawal keadaan cahaya bagi mengelak kesilauan dan  kesuraman melampau.

Mata bekerja bila sejumlah cahaya memasukuki bahagian jernih mata. Mulai dari kulit,kornea, lubang iris,kanta, gelamaca dan seterusnya menghentam sel-sel deria pada retina. Sel-sel berbentuk kon(peka pada warna) dan rod (peka oada hitam putih)ini terus ke otak untuk ditafsirkan sebagai pengelihatan.

 1. Apakah manusia tidak boleh melihat diwaktu malam?  
Seperti fakta diatas mata tidak dapat melihat dan berfungsi dengan ketiadaan cahaya. Malam yang gelap gelita membuatkan kita buta sebutanya. Namun bagi setengah haiwan mereka bolih melihat disekitar menggunakan mata,kerana mereka ada satu lapisan dibelakang retina dimana cahaya yang amat sedikit itu boleh dibalikkan kembali ke retina dan keluar terus dari mata. Sel Rod(meraka tidak ada/banyak sel kon)mengesan cahaya kedua yang dibalikkan tadi.

Apakah tanpa cahaya mata manusia boleh melihat? Apa yang kita soalkan ialah batasan kepekaan pada sel-sel deria pada retina. Kepekaan kepada gelombang elektromagnet yang ujud dipersikitaran. Salah satu gelombang ialah infrared dan ultra ungu. Gelombang ini adalah halimunan pada mata kita. Ada banyak lagi jika disenaraikan haba dan radio dsb.
Pada zaman sekarang pengelihatan manusia semakin lebar had nya melalui penggunaan alat luaran berteknologi. Penggunaan alat yang sensitif yang boleh mengesan cahaya yang sedikit dan gelombang halimunan ini membolehkan kita melihat kedalam kegelapan itu. Perkara ini telahpun lama di praktikalkan dalam kajian bintang, penggunaan ketenteraan , perubatan dan untuk awam juga semakin meluas. Tidak hairan jika kemajuan kamera turut mengguna pakai teknologi sedemikan. 
Tabir objek dan kegelapan tidak lagi menjadi halangan permandangan. Imej2 yang dihasilkan amat menarik mengikut penggunaanya dan mungkin pula menjadi satu cabaran terbaru kepada kita. 
 2.Boleh kah kita melihat dengan mata kita sendiri akan  peristiwa yang sudah berlalu?  Setahun lalu, seabad dulu malah berjuta tahun dahulu..pelik bukan; jawabnya ia tidak mustahil untuk kita semua. Kerana mata berfungsi apabila cahaya/pembalikan caya bergerak masuk kedalam mata,kelajuan cahaya adalah penting kepada jarak dan masa ia terjadi. Oleh itu pada objek yang jauhnya 300,000km peritiwa itu akan terlihat 1 saat selepasnya. Misalnya bila melihat bulan, apa yang kita lihat adalah peritiwa bulan yang telah berlalu +1 saat lepas.Bagi matahari merupakan telah berlalu l/b 8 minit lepas. Sekiranya kita memandang objek yang lebih jauh ke angkasa sepeti bintang, galaksi dan lainnya pencapaian kita melihat kejadian 10 tahun, 100 tahun malah boleh sampai ke juaan tahun yang lepas. Kita juga boleh melihat sejarah dunia kita? 
Dua perkara diatas sebahagian daripada kelebihaan yang Allah beri pada nikmat mata kita untuk menjawab beberapa persoalan manusia semasa.

1. Asas pada pengelihatan kita sebenaranya boleh dimajukan mengikut pengetahuan yang manusia capai. Daripada capaian cahaya nampak hingga ke had halimunan yang ada dan melampaui jaraknya. Dari berkeadaan terus kepada keadaan berhijab dan tertampan. Seperti tiada apa yang boleh tersembunyi dan terlepas dari kita.
2. Pengelihatan merupakan satu saksi yang adil lagi tidak pernah menipu. Peristiwa yang terjadi adalah abadi bila ia melekat di pengingatan kita. Malah dengan kemajuan yang ada kita dapat juga melekatkanya pada elemen2 sesuai seperti tindakbalas kimia pada film, di runut2 pada data di CD dsb.
3. Begitulah tiada apa yang disembunyikan oleh Allah kepada umatnya maka Alah menyediakan keadaan keabadian tenaga bagi manusia yang ingin membesarkan Nya disepanjang tertegak agama nya di dunia.
4. Batasan pengetahuan manusia bukanlah satu perkara noktah dibandingkan kepada kerahmatan dan ilmu Allah yang maha agong.

No comments:

Post a Comment

www.myatiq.blogspot.com