7.4.11

Peminat Telor Ayam

Telor Ayam 
Sumber yang baik untuk protin, vitamin dan garam mineral dalam menu kita. Kualiti protinnya lebih baik dari daging dan ikan.Bagi setiap sebiji lebih kurang 75 kalori tenaganya.Kandungan choline yang tinggi amat baik bagi perkembangan otak  kandungan perempuan yang sedang mengandung.
Bagaimana pun perlu perhatikan, kolestrol dibahagian kuningnya  dianggarkan melebihi 200 miligram adalah kurang baik untuk mereka yang berpenyakit jantung. Bagi kita hanya memerlukan 300 miligram.

Pada masa ini terdapat berbagai telor ayam tiruan  dimana ia diperbuat dari bahan asas dari larutan sodium alginate dan air. Bentuknya menyerupai putih telor dan sukar untuk di kenal secara mata kita.  Bahan yang sama ini diwarnakan dikentalkan didalam larutan kalsiam klorida sebagai kuning telornya. Kedua nya akan di bungkus dengan lapisan lilin dan sarung yang di  perbuat dari kalsiam karbonat.Kandungan tambahan seperti kanji, resin, gelatin dan sebagainya turut di gunakan.

Telor tiruan yang berasal di China di buat kerana harga bagi telor asli  semakin meningkat. Dikatakan untuk membuat telor tiruan ini ia lebih sepuluh kali ganda murah dari harga  telur asli dipasaran. Jadi tidak hairan ia semakin meluas  hingga kepasaran kita sebagai penipuan.Kalau tak,anggap ia sebahagian rasepi barang masakkan jika tak memudaratkan kesihatan.Anda boleh mengalamikerosakan otak,sel saraf dan hati oleh bahan awetnya(asid benzoik).Alum(tawas)dan penambahan asid amino boeh memeri kesan keatas saraf, hati danmasalah salur darah. Berlaku sekiranya pengambilan telor jenis ini berlarutan. He he nak ke?

  • RM 100k/Tiga Tahun penjara boleh dikenakan kepada peniaga telor palsu melalui akta Perihal Dagangan 1972/Jual barang dagangan palsu.
Antara perbezaan  telor tiruan dengan telor asli, boleh diambil panduan ialah tentang saiznya yang besar(gred A), kulitnya licin, tidak mempuyai bau yang biasa, berbunyi kocakan air jika digoncang. Sekiranya ia dipecahkan ketiadaan selaput liat serta berkeadaan cair/kuningnya mudah mengembang dan tiada aroma. Amat malang sekiranya kita mengharapkan khasiatnya.

Barangan palsu ada dimana-mana yang setengahnya berligar dikalangan pengguna umat Islam, yang tidak selayaknya berlaku. Contoh paling biasa ialah menggunakan  Islam (tempat,khasiat, label,imej dsb ) keatas baranganya sebagai kempen jualan. Air Zam-zam pun ada yang tiruan/palsu dijual kepada orang ramai.

No comments:

Post a Comment

www.myatiq.blogspot.com