22.2.11

Peminat Oral Sex di hantui Barah Tekak

“Oral sex is when you stimulate your partner’s genitals with your mouth, lips or tongue. This could involve sucking or licking their penis (also called fellatio), vagina and clitoris (cunnilingus) or anus (anilingus).”


Risiko
Clamydia dan gonorrhoea - Aktiviti di atas boleh menyebabkan  pemindahan patogen dari sesaorang kepada orang lain yang akan berdiam di bawah tekak sesaorang. Genital warts - Warts yang terdapat di bukaaan alat kelamin lelaki boleh menjangkit dan tumbuh di mulut wanitanya yang mengambil masa minggu atau berbulan untuk hilang. Syphilis - Ia boleh tersibar tanpa kondom sebagai pelindungnya. HIV-Walaun rendah risikonya namun pengeluaran mani didalam mulut yang mengalami kelukaan  akan menmbah risiko itu. Cairan dikeluarkan itu banyak mengandungi virus yang boleh masuk ke dalam aliran darah.Selain itu Hepatitis B dan herpes turut dikatakan boleh menyibar secara tersebut.


Kanser Mulut dan Tekak walaupun dianggap kecil diperakui disebabkan oleh  (HPV) sejenis virus manusia papilloma_16. Ini seperti yang terdapat pada New England Journal of Medicine 2007;365:1944-56


Namun baru-baru ini para saintis mendedahkan perlakuan oral sex adalah punca utama/penyebab berlakunya penyakit kanser barah tekak. Melebihi dari yang disebabkan oleh merokok. HPV  menjadi punca peningkatan penyakit itu beberapa dekad ini. Profesor Maura Gillison dari Universiti State Ohio menyatakan juga ahli-ahli pakar perubatan yakin boleh dikekang dengan pelalian yang telah diberikan pada pelajar berumur12-13 semenjak 2008. Namun ia juga sangsi adakah vaksin itu berjaya?




Adakah ini menerangkan aktiviti sex manusia kepada oral sex juga meningkat sama? Apakah juga pandangan kita kepada peranan dan hukum hakam sex oleh Allah yang menjadikan kita sebagai lelaki dan perempuan?

1 comment:

www.myatiq.blogspot.com