21.3.11

Loji Tenaga Nuklear Bukan Baru Pada Kita

Tsunami terbaharu di Jepun telah menyebabkan satu letupan besar pada reaktor nuklear ketiga Fukushima.Kebocoran radiasi  walau bagaimana pun dikatakan tidak besar kesanya pada persekitaran.

Apakah itu Loji nuklear

Secara am nya ia adalah satu komplek canggih tempat menjana  tenaga , oleh beberapa reaktor nuklear. Seperti namanya, tenaga haba dijana oleh batang-batang bahan radioaktif. Bahan radioaktif  melakukan tindakbalas berantai terkawal dan semua radiasi nya di lindungi dari mencemar persekitaran. Tenaga haba hasil tindakbalas ini akan dipindahkan dan ditukar kepada tenaga lain seperti ke tenaga eletrik.

Bencana Loji ini: bila tindakbalas itu diluar kawalan, maka ia boleh menjadi sebuah bom atom yamg boleh membawa bencana yang cukup bertenaga. 
Selain itu radiasi dari bahan radiokatif yang terlibat boleh mencemari keadaan sekeliling. 

Bahan yang dicemari itu menyebabkan tisu-tisu hidup mengalami mutasi dan penyebab kepada berbagai penyakit seperti kanser.

Di dunia krisis tenaga semakin meruncing. Tenaga bersumber kepada tenaga yang tak boleh di perbaharui seperti minyak/gas kian menyusut.
Sumber tenaga yang boleh diperbaharui, boleh guna lain seperti geotherma, matahari, angin, ombak dan sebagainya juga-kian di kembangkan pada kuantiti/kualiti yang masih kurang praktikal.

Tenaga nuklear dilihat satu alternatif walaupun berisiko tinggi. Negara  maju telahpun membangunkan sumber ini untuk negara mereka. Ia di ikuti oleh negara-negara lain. Kenyataan LHL,jiran terdekat melihat tempat yang sesuai iaitu di pulau Pulau Batu Putih atau secara perapungan di lautnya.

Adakah Tenaga Nuklear ini suatu yang baru pada dunia kita?

Sebelum manusia pertama Nabi Adam di turunkan bersama Nabi Hawa, bumi dan segala fauna dan flora telah ujud terlebih dahulu. Dikatakan Manusia dijadikan khalifah didunia ini kerana menggantikan kaum Jin dimana mereka merupakan berasal dari kejadian yang lain dari manusia. Mempunyai begitu banyak kelebihan yang dimilikinya berbanding manusia. Hanya manusia diberi kemuliaan dengan akalnya supaya akan menjadi dominan memakmurkan dunia ini.

Pada 2 billion  tahun dahulu  selama 500,000 tahun berikutnya dikatakan tenaga nuklear ini telah pernah digunakan. Ia hasil penemuan dari aktibiti Syarikat Peranchis , pengekspot bijih uranium dari Oklo Afrika 1972. Uranium yang diterdapat disitu menyerupai Uranium yang sudah di pergunakan dari segi kandungan keradiaktifannya. Kajian seterusnya mengambarkan lombong tersebut merupakan tempat reaktor nuklear purba. Mengandungi 500 tan bijih kaya uranium di  6 kawasan. Ia dijangkakan berkeupayaan menjana tenaga sebanyak 100KW. Manakala hasil buangan loji terjaga di satu2 seksen sahaja dan merupakan teknik yang maju.
 
wallahualam.

2 comments:

www.myatiq.blogspot.com