Sehingga kini setiap kelahiran individu merupakan 'anugerah tuhan' kepada setiap ibu bapa malah pada am nya kepada sekelian alam. Terdapat fakta yang t tidak akan berubah, 'kelahiran itu hasil daripada cantuman sel sperma dari lelaki dan sel ovum dari perempuan'. Cantuman benih antara kedua pasangan berlainan jantina ini secara tidak langsung menyumbang pada penerusan identiti sebagai manusia kepada zigot tersebut.Erti kata lain, sistem pembiakan yang ada pada kedua mereka ini cenderung berkemampuan menghasilkan sel gamet, masing2 mengandungi nilai perwarisan terdahulu yang diturunkan kegenerasi seterusnya.
Teknologi genetik semasa; semasa proses kelahiran tabii dan bayi tabung uji ia memerlukan satu sel obum menerima satu sel sperma untuk ia berkembang menjadi embrio.Begitu juga pada pengklonan; sel ovum diperlukan sebagai asas pembentukkan embrio setelah digantikan kromosom ovum yang asal dengan kromosom sel soma asing.Pembentukkan zigot ini akan tertanam/ditanam kedalam rahim sehingga kelahiran. Difahamkan teknologi turut boleh menghasilkan sel sperma atau ovum. Mereka mengambil sel stem menjadi sel germa untuk tujuan tersebut. Maka menggunakan kaedah2 sebegini adalah tidak mustahil akan menjadikan dunia ini semakin menarik kepada manusianya. Ia kian mencabar untuk meletakkan anugerah tuhan ini sebagai seorang yang bersifat khalifah. Keislaman dunia ini harus diperjuangkan .
Menerima diri sendiri sebagai lelaki atau wanita dengan sedikit pengorbanan adalah wajar.Bagaimanapun ketika ini ada sebahagian mengganggap golongan lelaki dan wanita hanyalah orang2 yang mempunyai ciri-ciri kelakian/kewanitaan samada dari segi sikap/saikologi dan pandanganya semata-mata.Memaksakan badan mengambil hormon ostrogen atau androgen yang akan menambahkan kesan kepada golongan ini menimbulkan lebih kekeliruaan anggapan. Seterusnya langkah menukar alat kelamin secara pembedahan pula diterima sebagai titik permulaan untuk diiktiraf bagi menuntut hak yang sedia ada baik dalam perkara masyarakat atau agama. Benarkah kita adil kepada mereka2 yang sedemikian. Yakni mereka yang tergolong sebagai khunsa(Khunsa musykil)dan pondan (mukhannas).
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-4 yang bersidang pada 13-14 April 1982 difahamkan bahawa pertukaran jantina ini adalah haram disegi syarak. Kecuali "khunsa musykil" adalah diharuskan pembedahan dilakukan bagi mengekalkan salah satu alat jantina yang benar-benar berfungsi
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-4 yang bersidang pada 13-14 April 1982 difahamkan bahawa pertukaran jantina ini adalah haram disegi syarak. Kecuali "khunsa musykil" adalah diharuskan pembedahan dilakukan bagi mengekalkan salah satu alat jantina yang benar-benar berfungsi
No comments:
Post a Comment